Adminis.ro reprezintă portalul administrației ieșene

De interes

Plafonarea dobânzilor la IFN-uri

Curtea Constituţională a României a respins, joi, sesizarea USR asupra legii privind protecţia consumatorilor care se referă la plafonarea dobânzilor anuale efective la instituţiile financiare nebancare şi la limitarea creanţelor pe care le solicită recuperatorii, au precizat, pentru Agerpres, surse din CCR.

Pe 26 martie, Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind protecţia consumatorilor. Acest proiect se referă la plafonarea dobânzilor anuale efective la instituţiile financiare nebancare. De asemenea se referă și la limitarea creanţelor pe care le solicită recuperatorii.

Actul normativ vizează măsuri privind protecţia consumatorilor în raporturile juridice dintre consumatori, instituţiile financiare nebancare şi entităţile care desfăşoară activitatea de recuperare de creanţe. Totodată acestea stabilesc reguli contra dobânzilor excesive. Se precizează în expunerea de motive a proiectului.

“Prezenta lege se aplică raporturilor juridice dintre consumatori, instituţiile financiare nebancare care acordă credite potrivit Legii nr.93/2009 privind instituţiile financiare nebancare şi entităţile care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe. De asemenea acestea stabilesc reguli de protecţie a consumatorilor contra dobânzilor excesive. Totodată au scopul de a menţine echilibrului contractual şi de a asigura integritatea pieţei financiar-bancare interne”, prevede textul adoptat.

“Dobânda anuală efectivă (DAE) la creditele ipotecare pentru investiţii imobiliare nu poate depăşi cu mai mult de 8 puncte procentuale dobânda la facilitatea de creditare practicată de BNR pe piaţa financiar-bancară internă. În cazul creditelor de consum, DAE nu poate depăşi cu mai mult de 27 puncte procentuale dobânda la facilitatea de creditare practicată de BNR”, stipulează actul normativ.

Prin excepţie de la aceste prevederi, “în cazul creditelor de consum în valoare maximă de 5.000 lei. Costul total al creditării nu poate depăşi 1% pe zi. Concomitent, valoarea totală plătibilă de către consumator nu poate depăşi dublul valorii totale a creditului”.

Prin excepţie, “în cazul creditelor de consum cu valoare cuprinsă între 5.001 lei şi 10.000 lei costul total al creditării nu poate depăşi 0,8% pe zi.

Concomitent, valoarea totală plătibilă de către consumator nu poate depăşi dublul valorii totale a creditului”.

Tot prin excepţie, “în cazul creditelor de consum cu valoare cuprinsă între 10.001 lei şi 25.000 lei. Rostul total al creditării nu poate depăşi 0,6% pe zi. Toate acestea concomitent cu valoarea totală plătibilă de către consumator care nu poate depăşi dublul valorii totale a creditului”.

“Dacă nivelul DAE al costului total al creditării pe zi şi/sau al valorii totale plătibile de către consumator sunt mai ridicate decât plafoanele stabilite aceste niveluri vor fi reduse, în mod corespunzător. Toate acestea la cererea consumatorului. Care va fi:

  • fie pe cale amiabilă,
  • fie pe cale judecătorească,
  • fie prin apelarea la o entitate de soluţionare alternativă a litigiilor”.

Aceste prevederi se regăsesc în actul normativ.

Citește și: Botoșani: Se vând tot mai multe terenuri agricole.

Totodată, cererea consumatorului de rezolvare pe cale amiabilă sau prin apelarea la o entitate de soluţionare alternativă a litigiilor poate fi făcută direct sau prin intermediul unei asociaţii de consumatori.

“În situaţia depăşirii plafoanelor prevăzute, consumatorul poate solicita creditorului financiar revizuirea contractului. Creditorul financiar este obligat să transmită în scris, în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării consumatorului, o propunere de revizuire a contractului. Acesta trebuie să ţină cont de situaţia financiară, inclusiv din perspectiva gradului maxim de îndatorare”, se mai menţionează în actul normativ.

În caz de refuz explicit al cererii de revizuire amiabilă a contractului sau în caz de întârziere cu mai mult de 45 de zile a răspunsului la o astfel de cerere, consumatorul va putea solicita instanţei competente adaptarea judiciară a contractului.

De la data depunerii cererii de adaptare judiciară a contractului, efectele acestuia asupra consumatorului se suspendă. Toate acestea numai dacă depăşirea plafoanelor prevăzute este constatată printr-o decizie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului.

“Constituie practică comercială incorectă şi se sancţionează conform Legii nr. 363/2007 următoarele:

  • stipularea de dobânzi excesive sau de clauze privind valoarea totală plătibilă de către consumator care determină depăşirea plafoanelor maximale de costuri;
  • stipularea şi utilizarea de dobânzi penalizatoare care depăşesc totalul sumei acordate cu titlu de împrumut sau de credit;
  • stipularea şi utilizarea de dobânzi asupra sumelor care conţin dobânzi. Sau ascunderea cu rea-credinţă de dobânzi şi anatocisme sub alte denumiri de costuri sau sub stipulaţii destinate reglementării altor aspecte ale raporturilor juridice cu consumatorii;
  • utilizarea de comisioane, speze, prime sau alte accesorii ale creditului, cu intenţia de ascundere a dobânzilor excesive”, mai prevede proiectul.

Actul normativ stabileşte, totodată, că, “în scopul echilibrării prestaţiilor şi al reducerii riscurilor generate de astfel de contracte. Prezenta lege este aplicabilă şi contractelor în derulare. Respectiv contractelor active la data intrării în vigoare a prezentei legi. Acest lucru este valabil pentru contractele aflate în maturitate. Totodată este valabil și pentru întârzierile la plată de cel mult 60 de zile”. (Agerpres).

Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!