Transportul public din Iași: Supraaglomerare, haos și management deficitar al CTP. Transportul public din municipiul Iași este într-o stare de disfuncționalitate gravă, iar Compania de Transport Public Iași (CTP) nu face față cerințelor unui oraș în continuă expansiune. Compania de Transport Public se confruntă cu probleme majore în gestionarea transportului călătorilor, atât în municipiu, cât și în zonele învecinate. Traficul se intensifică.
CTP ignoră cu desăvârșire nevoia acută de extindere a flotei de mijloace de transport. Un exemplu concret al acestui management haotic este traseul de tramvai nr. 9, care leagă Copou de Tehnopolis. Cu o lungime de 20,2 km dus-întors, acest traseu este operat cu doar 14 tramvaie, având o capacitate totală de 2500 de locuri, insuficientă pentru un număr de călători care depășește cu mult aceste limite. La orele de vârf, dar și în restul zilei, sute de oameni rămân blocați în în stațiile de tramvai. Toate acestea din cauza supraaglomerării.
Transportul public din Iași: Supraaglomerare, haos și management deficitar al CTP
Chiar și în condițiile în care Primăria Municipiului Iași a creat un culoar special pentru transportul public pe tronsonul CUG – Podu Roș, peste 35000 de locuitori ai cartierelor Nicolina I și II, Frumoasa și CUG sunt nevoiți să aștepte interminabil pentru a prinde un loc în autobuzele sau tramvaiele care nu fac față cerințelor. Acest lucru subliniază o realitate dureroasă: numărul de mijloace de transport este extrem de mic în raport cu numărul călătorilor. În plus, la acest haos se adaugă cei peste 6000 de călători care fac naveta zilnic din comuna Ciurea către Iași, fiind nevoiți să se înghesuie în autobuzele și tramvaiele deja supraaglomerate.
„Cele patru trasee de autobuz 27, 41, 44 și 301 care deservesc comuna Ciurea către Iași transportă zilnic peste 6000 de călători. Totuși, numărul mijloacelor de transport este insuficient și ar trebui suplimentat, deoarece cererea depășește cu mult capacitatea actuală”, a declarat Cătălin Lupu, primarul comunei Ciurea.
Această problemă nu se limitează doar la aceste rute. Transportul public din Iași este sufocat de un număr insuficient de autobuze și tramvaie pe majoritatea traseelor. În total, CTP Iași operează, în municipiu, cu doar 90 de autobuze pe 16 trasee și 76 de tramvaie pe 9 trasee. De asemenea, acest lucru nu este suficient pentru a face față unei populații tot mai numeroase.
Nici măcar transportul către comunele limitrofe, precum:
- Valea Lupului,
- Tomești,
- Bârnova
- Miroslava,
Nu este acoperit corespunzător, iar locuitorii din aceste zone sunt nevoiți să se înghesuie în aceleași mijloace de transport suprasolicitate.
Aceste neajunsuri sunt agravate de lipsa unui studiu al traficului care să stabilească necesarul real de mijloace de transport în funcție de numărul de călători. Fără un astfel de plan, transportul public din Iași este într-un continuu haos. Acesta exacerbează timpii de așteptare nerealist de mari și condiții de călătorie aproape imposibile. În loc ca managementul CTP să vină cu soluții concrete și rapide, Iașul rămâne prizonier al unui sistem de transport public care este cu mult în urmă față de nevoile reale ale cetățenilor.
Citește și: Marcel Boloș anunță prelungirea termenului pentru aplicarea amnistiei fiscale până la 20 decembrie 2024
Datele oficiale oferite de CTP Iași arată o imagine alarmantă:
- anual, în municipiul Iași sunt înregistrate 84 de milioane de călătorii cu transportul public,
- iar lunar, 7 milioane de persoane utilizează mijloacele de transport în comun.
Printre aceștia se numără și 44.000 de pensionari, 34.000 de elevi și 25.000 de studenți. Mulți dintre ei sunt obligați să suporte aglomerația din tramvaie și autobuze.
Această criză a mijloacelor de transport public nu face decât să pună în evidență un management defectuos al CTP Iași. Călătorii continuă să fie victime ale unui sistem care pare că nu poate ține pasul cu nevoile unui oraș în dezvoltare.
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!