Ce declarații trebuie depuse la ANAF în 2025. . Persoanele fizice și firmele trebuie să știe toate noile modificări.
Care sunt modificările pentru anul 2025:
1. SAF-T reprezintă una dintre cele mai importante declarații, iar în 2025 va trebui depus formularul 406 și de către contribuabilii mici.
Aceștia vor beneficia de o perioadă de grație:
- 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
- 3 luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.
Există momentan o problemă în aceea ce privește ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile. Acestea trebuie să depună SAF-T de la 1 ianuarie 2025, dar tehnic nu se poate.
2. Companiile din România trebuie să respecte o nouă versiune a Nomenclatorului CAEN (Clasificarea activităților din economia națională) (vezi Ordinului Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024). Această actualizare necesită o revizuire atentă a codurilor CAEN utilizate în prezent de întreprinderi, fiind necesare posibile modificări în Registrul Registrului Comerțului pentru a reflecta noile norme.
3. e-Factura B2C (adică facturile emise către persoane fizice) devine obligatorie de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, una dintre noutăți este legată de utilizarea CNP-ului.
Aceasta va fi opțională de la 1 ianuarie 2025 la e-Factura. Dacă persoana fizică nu oferă un CNP, atunci vor fi trecute 13 zerouri (0000000000000).
Tot la e-Factura se restrâng operațiunile pentru care este obligatorie utilizarea sistemului doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.
4. Contabilii trebuie să facă lunar balanța de verificare pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate.
5. Ce termene au contabilii în 2025:
- Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
- Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
- În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
- Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.
- Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
- Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
6. Românii care-și fac asigurări de viață vor fi raportați direct la ANAF de la 1 ianuarie 2025.
7. Pentru contractele de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, trebuie să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți.
În acest sens, aceștia vor trebui să depună la ANAF o cerere.
8. Românii care au deschis puncte gastronomice locale vor trebui să-și declare veniturile prin Declarația unică. Un ordin al Ministerului Agriculturii (444/2024) prevede faptul că în cazul acestor persoane se stabilește o normă de venit.
9. Românii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, cuprinsă între una şi 5 camere, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit.
- Nivelul normelor anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic, în locuinţe proprietate personală pe categorii de localităţi, în funcţie de amplasamentul locuinţei, pentru anul 2025, este următorul:
- În staţiunile turistice de interes naţional, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 13.500 lei;
- În staţiunile turistice de interes local, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 8.500 lei;
- În staţiunile balneare, climatice şi balneoclimatice, cu excepţia celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 19.000 lei;
- În localităţile din Delta Dunării şi de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit a fost stabilită la suma de 25.500 lei:
- pentru sezonul turistic estival definit în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectiv perioada cuprinsă între 1 mai şi 30 septembrie a fiecărui an, norma de venit este de 19.000 lei,
- pentru extrasezon norma de venit e de 6.500 lei.
Citește și Costul vechimii în muncă a crescut începând cu 1 ianuarie 2025
În alte tipuri de localităţi decât cele de mai sus, norma anuală de venit se ridică la 11.000 lei, scrie ZDI
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!