Ne împrumutăm să terminăm drumul Iași-Suceava. Costul modernizării a zeci de kilometri de drum județean aproape că s-a dublat de la deschiderea șantierelor, cu patru ani în urmă. Creșterea prețurilor s-a răsfrânt asupra cheltuielilor neeligibile. Așa cum au stabilit la începutul verii, consilierii județeni au votat la începutul acestei săptămâni contractarea unui credit în valoare de 47,7 milioane de lei, necesar acoperirii cheltuielilor neeligibile ale proiectului Axei rutiere strategice Iași-Suceava. Banii ar urma să fie returnați în decurs de 10 ani către BCR. Această instituție bancară a avut cea mai bună ofertă.
Cei de la ZDI au făcut o analiză a situației drumului. Documentația proiectului de hotărâre amintește că au trecut șase ani de la semnarea contractului de finanțare, patru ani fiind perioada de la reluarea procedurilor de licitație.
Proiectul a ajuns să coste aproape jumătate de miliard de lei
Prima procedură nu a atras nicio ofertă și a trebuit ca fondurile să fie majorate cu aproape 50 la sută, respectiv 160 de milioane de lei, din care 83,25 de milioane, CJ Iași, și 76,87 de milioane, CJ Suceava. Cu tot cu TVA, modernizarea celor 168 km de drum județean a ajuns să coste aproape jumătate de miliard de lei. Dar anul trecut a intervenit o nouă recalculare și costul Axei aproape că s-a dublat: numai cei 92 km de pe teritoriul județului Iași au ajuns să coste cât era tot proiectul inițial, 328 milioane de lei.
Vezi un alt articol despre acest subiect: Se lucrează pe axa Iași-Suceava.
Tronsonul ieșean, împărțit în trei loturi este foarte aproape de finalizare. Loturile 1 și 2, atribuite primele, la sfârșitul anului 2019, au fiecare câte o hibă. Astfel, o porțiune de pe Lotul 2, lângă Lacul Bulbucani, s-a dovedit a fi foarte instabilă. Intervenția realizată de cei de la Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor a redeschis circulația pe ambele sensuri, porțiunea respectivă, lăsată neasfaltată. Aceasta este monitorizată în următoarele luni pentru eventuale deplasări oricât de mici ale terenului.
La fel, pe Lotul 1, la Breazu, porțiunea care s-a mai surpat în anii trecuți a necesitat intervenții suplimentare. Aceasta este plasată și ea sub observație. În fine, Lotul 3 este cel mai lung dintre toate (40 km). Are segmente de drum de pământ care au necesitat o construcție de la zero. Acesta a intrat în lucru abia în vara anului trecut, după o serie prelungită de contestații.
Când va fi finalizat proiectul?
Omul de afaceri care deține firma constructoare Daroconstruct, Giani Canschi, ne-a spus că angajații săi trag tare să finalizeze lucrările până la sfârșitul acestui an. Termenul din contract este în primăvara lui 2024.
Află și: Axa rutieră Iași – Suceava, cârpită cu bolovani de CJ. Drumul a fost făcut recent cu bani europeni.
Pe de altă parte, cele două loturi din județul Suceava nu vor fi gata decât anul viitor. Tronsonul sucevean al Axei rutiere a fost marcat de probleme și scandaluri. Contractele de lucrări au fost reziliate și scoase din nou la licitație. De asemenea, au fost adjudecate de aceeași firmă care câștigase și prima rundă.