China își amplifică influența asupra infrastructurii portuare din Europa. Companiile chineze au realizat investiții semnificative în 31 de terminale portuare din Europa, inclusiv în porturile strategice Pireu și Zeebrugge. Dețin aproape 25% din portul Hamburg și au participații în alte mari porturi europene, precum:
- Rotterdam,
- Anvers,
- Valencia
- Barcelona.
Această expansiune amplă a influenței chineze asupra infrastructurii portuare europene ridică serioase îngrijorări legate de securitatea națională. Conform unei legi din 2017, guvernul chinez poate interveni în operațiunile acestor porturi și poate influența gestionarea acestora.
Expansiunea chineză, având în vedere achizițiile din porturi de importanță crucială și controlul semnificativ al unor porturi majore, generează riscuri legate de securitatea economică și națională a Uniunii Europene.
Aceste investiții nu doar că influențează fluxul comercial, dar și securitatea internațională, prin posibilitatea colectării de informații sensibile despre transporturi și operațiuni.
Citește și Proiect-pilot la Miroslava. Transport gratuit pentru locuitori până în centrul comunei
Experții subliniază că preluarea porturilor europene de către China poate constitui un instrument de presiune geopolitică, având implicații importante pentru stabilitatea și integritatea economică a Uniunii Europene.
Pe termen lung, această expansiune poate modifica dinamica comercială și geopolitică a Europei, oferind Chinei un control strategic asupra unor puncte critice de infrastructură. Analizele sugerează că, pentru a contracara potențialele amenințări, Uniunea Europeană trebuie să adopte măsuri de reglementare mai stricte și să întărească colaborarea în domeniul securității economice și comerciale.
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!