17.04.2025 – Astăzi este Joia Mare în calendarul creștin, dar și ziua inaugurării celui mai mare mall din regiunea Moldovei — un bun prilej pentru a reflecta asupra binomului modern credință și consum.
Pentru liniștea sufletească, mersul la biserică face minuni. Pentru imaginea de sine și participarea la viața socială, reclamele recomandă cumpărăturile și vizitarea magazinelor.
Sociologul Ciprian Iftimoaei mărturisește, din propria experiență cu copiii săi, cât de dificil este să-i convingă să mai treacă pe la biserică: „Biserica tineretului este mall-ul. Abia așteaptă să se deschidă mall-ul. Ei nu vor fi la Denia celor 12 evanghelii. A scris profesorul Nicu Gavriluță o carte despre secularizare, despre noile religii seculare – că acum se închină lumea în templul numit Mall.”
Și la altar, și la casa de marcat, combinațiile și variantele par nenumărate, iar libertatea de alegere a devenit o religie în sine. La mall, locul icoanelor este luat de materialele publicitare, țârcovnicul devine responsabilul de raion, mătăniile sunt înlocuite cu plecăciuni la raftul de jos, rugăciunile se transformă în reduceri, iar minunile — în mostre gratuite și câștiguri pe bon.