Primă mai mică, vânzări mai mici. Autoturismele „electrificate“ au o scădere de 17%, realizând o cotă de piață de 24,7% din care autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de 68%, realizând o cota de piață de 4,9%, potrivit datelor centralizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Scăderea din acest an pe segmentul mașinilor electrice vine după ani de zile în care vânzările acestora s-au dublat an de an. Dar în 2024 prima programului Rabla Plus s-a înjumățit de la 10.000 la 5.000 de euro. Din acest motiv, 80% din banii destinați persoanelor fizice au rămas necheltuiți, potrivit celor de la Dacia. Mai mult, Dacia Spring, „motorul“ pieței de electrice din ultimii ani, a cunoscut o scădere de 47% în primele șapte luni ale acestui an. De asemenea, și prețul mașinii a crescut – în 2021 când s-a lansat. Astfel, cu Rabla, mașina costa 8.000 de euro. În timp ce acum prețul a urcat între 12.000 și 15.000 de euro, în funcție de versiunea de echipare.
În luna iulie 2024 primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Tesla Model 3, cu 168 unități și o creștere de 15% față de aceeași perioadă a anului precedent, Dacia Spring cu 67 unități și o scădere de 92% și Hyundai Kona cu 56 de unități. Pe de altă parte, Dacia a anunțat un nou model Spring. Comenzi acestuia sunt deja înregistrate, iar livrările încep din toamnă.
Citește și: Suceava: Cei mai mulți pensionari cu indemnizație socială
Comisia Europeană a anunțat în 12 iunie că începând cu luna iulie vor fi impuse taxe antisubvenție de până la 38,1%.
Toate acestea pentru mașinile electrice chinezești. Spring va avea o taxă suplimentară de 20,8%. De asemenea procentul este calculat din prețul de export din China, nu din prețul comercial al mașinii. Astfel impactul ar putea fi mai redus în cazul unor mașini. Taxa vine deja pe lângă cea vamală de 10%.
Mihai Bordeanu, directorul Dacia, a explicat că cine a comandat mașina va avea și prețul pentru care a semnat. Toate acestea indiferent de modificările legislative. Chiar și în acest scenariu, Spring va rămâne produs în China, la uzina Dongfeng. Acesta nu va fi transferat în Europa.
În ceea ce privește vânzările pe plan local, Spring este deja afectat negativ de modificarea programului Rabla Plus din acest an. Prin acesta prima a scăzut la 5.000 de euro în 2024, față de 10.000 de euro până în 2023.
În aceste condiții, Mihai Bordeanu spunea într-un interviu acordat ZF că pentru noul model compania are în medie 100 de comenzi pe lună. Toate acestea în timp ce în momentul lansării, în 2021, erau chiar și 400-500 pe lună.
După evoluția importantă a lunilor anterioare, iulie 2024 vine cu o creștere de 0,5% a înmatriculărilor de autovehicule noi, față de luna iulie a anului 2023 și cu o scădere de 36% față de luna iunie 2024. (Mediafax).
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!