Faliment Compania de Transport Public sau faliment primării ieșene? Probleme și soluții. Primarii din zona metropolitană Iași reclamă, pe bună dreptate, faptul că au de acoperit costuri imense pentru transportul cetățenilor spre/dinspre municipiul Iași. Situația transportului urban și metropolitan necesită o atenție deosebită. Oamenii au nevoie de acest transport, primarii sunt foarte bine intenționați dar eficiența operatorului public (de stat) de transport, CTP, este foarte departe de un nivel acceptabil, ca să nu spunem optim.
Costurile sunt imense, managementul defectuos (același de ani de zile, fără deschidere către specialiști, către soluții inovatoare, în acord cu dezvoltarea domeniului) iar bugetele comunelor trebuie să suporte cheltuieli cu transportul care ajung sau chiar depășesc încasările anuale ale primăriilor!
Se pune întrebarea: cine va falimenta mai întâi? CTP sau o primărie? Cât timp poate suporta bugetul public o asemenea situație?
Soluții există și suntem deschiși atât discuțiilor cu primarii cât și cu reprezentanții instituțiilor care reglementează acest tip de transport. Trebuie să existe și voință…
Menționăm că, în momentul de față, CTP beneficiază de ajutoare de stat extrem de consistente și enumerăm: mijloace de transport achiziționate prin fonduri europene de administrațiile locale deci cu costuri zero pentru operator; categorii de călători care beneficiaza de gratuitate acoperită din bugete publice ceea ce asigură o piață cu mult peste potențialul CTP; compensări de la bugetele locale.
Cu toate acestea, costul de operare, de 12-14 lei/km., este foarte mare. Ca și comparație, operatorii privați au costuri de 4-6 lei/km. Nu înțelegem afirmatia din spațiul public, dinspre asociația care se ocupă cu transportul din zona metropolitană, potrivit căreia, operatorii privați ar avea costuri de 14-14,5 lei/km.
Ca să vedem cât de ruptă de realitate (mincinoasă?) este această afirmație, putem compara ofertele pentru curse ocazionale (excursii) care sunt, pentru autocare de lux, de maxim 9-10 lei/km. Se pune întrebarea firească: de ce nu (sub)închiriază CTP autocare de lux pentru transportul ieșenilor? Ar ieși mai ieftin.
Răspuns posibil: pentru că nu ii interesează eficiența și e mai simplu să acopere din buzunarul altora (bugetul public) ineficiența deja dovedită prin falimente în decursul timpului.
Citește și: Aerostar Bacău vrea să construiască al doilea hangar de mentenanță avioane comerciale la Aeroportul Iași
Reglementările europene prevăd (nu în mod întâmplător) posibilitatea subcontractării serviciilor de transport
Credem că responsabilii cu transportul din zona metropolitană trebuie să ia în serios această posibilitate prin care, în mod facil, se poate organiza o procedură competitivă de atribuire doar a serviciilor de transport, pe un traseu sau o grupă de trasee, cu păstrarea principiului de integrare tarifară și a condițiilor de transport dar cu un criteriu clar, de costuri scăzute per kilometru parcurs.
Cu siguranță, se va ajunge la costuri mai mici de 12 lei/km și, foarte important, la sustenabilitatea transportului totodată cu degrevarea bugetelor primăriilor din zona metropolitană Iași.
Tragem un semnal de alarmă: situația acesta nu poate continua. Bugetul public nu poate fi tratat ca un ”sac fără fund”. Nu există ”nu se poate” atunci când există voință.
Birou de presă
Cabinet parlamentar,
Vasile Toma
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!