CTP Iași poate falimenta o comună din Zona Metropolitană. Prețul rutei Țuțora-Iași, de trei ori mai mare decât bugetul comunei. „Comuna ar trebui să vândă o casă pe lună, ca să plătim factura pentru transport public. Plata de compensație către CTP Iași este foarte mare: 1 milion de lei într-un an. Toate încasările comunei Țuțora ajung la 350.000 lei anual.”, spune primarul Cristinel Albu.
Nemulțumirea primarului și a Consiliului Local de la Țuțora a început după primirea anul trecut, de la S.C. Compania de Tranport Public Iași S.A., a unei regularizări în valoare de 560.000 lei pentru anul 2023. Relativ la perioada ianuarie-mai 2023, Consiliul de Administrație al CTP Iași raporta profit pe ruta Țuțora-Iași de 40.009 lei, după scăderea cheltuielilor de 653.243 lei din veniturile de 693.252 lei.
„CTP Iași probabil că nu are capacitatea de a gestiona foarte corect aceste situații financiare. Ei foarte bine transmit cheltuielile, dar încasările mai puțin. Cei de la CTP au plecat cu facturi de 15.000 în prima fază, în ianuarie 2023. Și au ajuns să îmi trimită recent facturi de 64-68.000 lei lunar. Astea pe lângă regularizarea anului 2023, în valoare de 560.000 lei”, spune primarul Cristinel Albu.
Autobuzele de pe traseu deservesc și altă comună
Primarul din Țuțora anunță că nu prelungește contractul cu Asociația Metropolitană de Transport Public Iași, semnat în decembrie 2022, deoarece Asociația a trimis comunei Țuțora să își asume toți cei apropae 30 km de la Țuțora la Iași, cu toate cheltuielie, deși autobuzele de pe traseu deservesc și altă comună – Tomești.
Citește și: Primăria Dumești, obligată să returneze un milion de euro din fonduri europene
„Mi s-a oferit noul contract în care se stipula că fiecare UAT să își asume câte un traseu întreg. Conform vechiului contract cu Asociația Metropolitană de Transport Public Iași, fiecare UAT își plătea kilometrii aferenți UAT-ului respectiv, adică 14 km pe raza comunei Țuțora. Consiliul Local nu m-a împuternicit să semnez noul contract cu Asociația Metropolitană de Transport Public Iași, făcând solicitare de excludere din Asociație”, spune primarul Cristinel Albu care pregătește auto-excluderea comunei Țuțora din A.M.T.P.I.
Deja o firmă privată a preluat traseul în timp ce compania publică a suspendat cursele către Țuțora. Primăria a făcut apel la Consiliul Județean care se ocupă de transportul județean, iar CJ a prelungit o licență de transport pentru o firmă care a avut licență de transport pe Țuțora până anul trecut.

La privat e mai ieftin transportul
„La compania privată de transport, primăria Țuțora nu va mai plăti nimic, pentru că acesta își face profit doar din vânzarea biletelor. Privatul e profitabil, traseul este profitabil. Este aceeași frecvență de curse, același traseu. Cam 580 de pasageri zilnic. Din păcate, dispare acel avantaj pentru pasageri de a călători liber pentru două ore, în zona metropolitană – cu biletul cumpărat la Țuțora. Dar prețul biletelor la privat este cam același – o călătorie de la Chiperești la Iași 5 lei, de la Țuțora la Iași 6 lei, de la Oprișeni la Iași 7 lei. Între sate costă 2 lei.”
Citește și: Un fost casier al Primăriei Balș, judecat pentru delapidare și fals
În iunie anul trecut, CTP Iași propunea creșterea tarifelor de transport în cadrul Zonei Metropolitane, conform următorului tabel, de la 8 lei la 10 lei pentru o călătorie de maxim trei ore.

Tomeștiul nu vrea să plătească
„Am hotărât să ieșim din acest transport metropolitan. Am apelat la Consiliul Județean să ne dea înapoi transportul județean. Nu ne permitem, comuna Țuțora ar trebui să vândă o casă pe lună, ca să plătim factura la CTP. Compania de transport facturează comuna Țuțora pentru mai mulți kilometri decât cei deserviți pe raza comunei noastre. UAT Țuțora are 14 km dintr-un traseu de 32 km. Trei km sunt pe mun. Iași și 15 km pe raza UAT Tomești. La compensație, toți banii sunt pe comuna Țuțora.
Am solicitat să plătim cât ni se cuvine pe traseul nostru, doar ce este pe raza comunei Țuțora. CTP a spus că Tomeștiul nu vrea să plătească. Asta chiar dacă contractul de delegare spune clar cine și cât trebuie să plătească. Eu aș vrea transportul CTP. E profitabil și pentru călătorii noștri care ajung în zona metropolitană, centrul Iașului cu același bilet de autobuz. Primăria Țuțora și-a plătit facturile pentru cei 14 km aferenți, dar nu poate plăti pentru 29 km. Cu siguranță vom ajunge în instanță pentru recalculare”, susține primarul comunei Țuțora, Cristinel Albu.
CTP vrea dialog, nu judecată în instanță
Carmen Ghercă, purtător de cuvânt CTP Iași, a transmis pe adresa redacției Adminis.ro că SC CTP Iași este dispusă la colaborare pentru găsirea unei soluții echitabile.
„SC Compania de Transport Public (CTP) Iași respectă toate prevederile contractuale și reglementările în vigoare în ceea ce privește decontarea serviciilor prestate. Facturarea se realizează conform kilometrilor efectiv parcurși și a prevederilor stabilite în cadrul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași, care reglementează contribuțiile fiecărui UAT.
Dacă Primăria Țuțora consideră că există neclarități privind modul de facturare sau recalculările efectuate, CTP Iași își menține deschiderea pentru dialog și clarificări, astfel încât situația să fie lămurită în mod transparent. În cazul în care se va ajunge în instanță, avem încredere că aceasta va analiza toate aspectele contractuale și va lua o decizie corectă, în conformitate cu legea și cu documentele existente”, a transmis purtătorul de cuvânt.
Fii alături de noi pe Facebook și Instagram pentru a fi primul informat!