CJ a ”găsit” soluția pentru gropile din drumul spre Suceava. După ce v-am prezentat dezastrul de pe drumul Axei Rutiere Strategice Iași-Suceava, unde, după recepția lucrărilor au apărut cratere de mărimea unui om, Consiliul Județean Iași a găsit soluția de a transfera drumul cu pricina în administrarea Direcției Județene de Drumuri și Poduri. Traseul Iași-Suceava a fost reabilitat cu fonduri europene. Așadar, cel puțin pe o perioadă de cinci ani, acesta nu poate fi dat în administrarea altei insituții. DJDP este în subordinea CJ, beneficiarul proiectului.
În mod firesc, drumul ar trebui refăcut din fondul de garanție depus de constructor și aflat la dispoziția beneficiarului. Reprezentanții județului susțin că nu au reușit să atribuie contractual de servicii pentru monitorizarea lucrărilor niciunei firme. Este vorba atât de observații vizuale, cât mai ales de măsurători topo-geodezice. Este vorba și de tomografii geoelectrice și metode care utilizează aparatură de măsură și control precum inclinometre și piezometre. De menționat că metode similare sunt aplicate de proiectantul sectorului A8 în județul Iași. Durata de monitorizare este de 6 luni.
Citește și despre: Cel mai mare proiect de infrastructură rutieră județeană din țară, făcut praf de PNL. Cratere mari cât un stat de om! (P)
În cazul alunecării malului Lacului Bulbucani, pe unde trece Lotul 2 al Axei Iași-Suceava, monitorizarea ar urma să fie făcută lunar pe parcursul a cel puțin doi ani. Pe sectorul pe care drumul a luat-o la vale, către lacul din apropiere, constructorul ar fi intervenit, dar soluția adoptată nu a fost cea bună.
De altfel, porțiunea de drum respectivă, în lungime de 270 de metri, „s-a întors” la Direcția drumurilor județene din subordinea CJ. Consiliul Județean a decis ca lucrările de consolidare și întreținere să fie efectuate de DJDP. Cât despre garanția constructorului, nu se amintește nimic.
O altă problemă identificată pe Lotul 1 al Axei
Între timp, o altă „bubă” a apărut pe Lotul 1 al Axei, la intrarea în localitatea Breazu. Aici, abia fuseseră montate parapete – care practic au desființat astfel o stație de transport public – când terenul s-a surpat din nou sub drumul abia făcut în dreptul blocului cu șase etaje. Cum Lotul 1 încă nu a fost recepționat, constructorul va trebui să intervină pentru refacerea carosabilului. Trebuie menționat și aici că porțiunea respectivă este de asemenea una instabilă, șoseaua în acest loc surpându-se în mai multe rânduri până acum. După cum se vede, realizarea Axei nu a reușit să o stabilizeze. Aceasta nefiind exclusă nici aici găsirea unei alte soluții decât în proiectul inițial pentru realizarea fundației drumului.
Citește și despre: Șeful PNL-iștilor locali l-a criticat pe ambasadorul Israelului.
Cei 92 de kilometri ai acestui traseu prin Iași și cei 75 km din Suceava, modernizați în bună parte cu fonduri europene, ar fi trebuit să fie gata până la sfârșitul acestui an. Dintre cele cinci loturi, trei în Iași și două în județul vecin, a fost predat doar cel mai mic, Lotul 2 (22 km). Acesta include segmentul surpat în Lacul Bulbucani.
La Lotul 1 se lucrează din decembrie 2019. Lotul 3 (Belcești-Ceplenița-Lespezi) a intrat în șantier abia de un an. Cele două din Suceava au fost subiectul unor dispute și mai acerbe între executant și CJ, care au întârziat cu mult lucrările.