Adminis.ro reprezintă portalul administrației ieșene

Știri​

Controversa privind achiziționarea celor 18 tramvaie noi la Iași continuă, de data aceasta cu o nouă contestație din partea PESA

Licitația pentru achiziția a 18 tramvaie moderne intră într-o nouă etapă de prelungiri. Compania poloneză PESA a depus o contestație suplimentară, după ce prima lor sesizare a fost respinsă. Acțiunea lor în instanță nu a fost acceptată de judecători.

Merită menționat că Primăria a desemnat firma Bozankaya (Turcia) câștigătoare a licitației în două rânduri.

PESA invocă alte motive în contestația față de precedenta sa, în special referitoare la prețul „neobișnuit de scăzut” oferit de turci și faptul că Bozankaya nu a respectat anumite cerințe tehnice din documentația de atribuire a contractului.

Citește și PESA vs. Bozankaya

De asemenea, un alt motiv se referă la nerespectarea de către turci a unui contract încheiat în 2020 cu Primăria București pentru furnizarea de troleibuze. Acest contract a fost reziliat din cauza neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către turci, conform afirmațiilor PESA, care menționează și existența unor procese între cele două părți.

În conformitate cu legea, rezilierea unui contract din cauza furnizorului poate fi un motiv de excludere de la alte licitații.

Ce preţ a ofertat fiecare competitor pe tramvaie

La Iaşi, Primăria a estimat achiziţia la o valoare de 177 milioane lei, fără TVA. Bozankaya a licitat 141,4 milioane lei (7,8 milioane lei/tramvai). Polonezii au oferit un preţ de 169,5 milioane lei (9,4 milioane lei/tramvai).

„Valoarea propunerii financiare a fost în mod real singurul factor de evaluare determinant pentru atribuirea procedurii. Ponderea preţului ofertei a fost de 80% din criteriul de atribuire”, arată PESA.

Polonezii spun că Primăria Iaşi a solicitat clarificări de la turci pentru „preţul neobişnuit de scăzut” (79,8% din valoarea estimată), dar municipalitatea ar fi considerat răspunsul „în mod nelegal drept concludent”, scrie ziaruldeiasi.ro.

Printre altele, PESA a susţinut că turcii nu au clarificat cheltuielile cu resursa umane. Diverse costuri aferente producţiei: proiectare, design, construcţie, documentaţia, aprobare, inspectare, instructaj, transport, livrare etc.

Citește și Angajați ai Serviciului de Probațiune intră în greva foamei

PESA: producţia este «în mare parte automatizată»

„Bozankaya s-a rezumat numai la a indica că producţia este «în mare parte automatizată», aspect pe care de altfel îl considerăm ca nefiind în acord cu realitatea, pentru următorul argument incontestabil: seriile sunt prea scurte în proiectele privind livrarea tramvaielor, sensul comercial al cumpărării şi/sau construirii unei fabrici de roboţi industriali dedicaţi pentru construirea unui număr de cel mult câteva zeci de tramvaie nefiind în mod evident unul realist”, se precizează în contestaţia PESA.

Polonezii au criticat şi faptul că Bozankaya a comparat preţul său cu cel oferit de un producător român (Astra Vagoane) la o licitaţie pentru furnizarea de tramvaie în Brăila. PESA a susţinut că există diferenţe majore între cele două tipuri de vehicule. De la costuri de proiectare şi design şi până la transportul tramvaielor la sediul autorităţii contractante. În plus, arată PESA, dacă, la Brăila, Astra a licitat 6,9 milioane lei/tramvai, la o licitaţie similară la Oradea a ofertat 8,7 milioane lei.

Nu uita să ne urmărești pe Instagram și Facebook, pentru a fi la curent cu toate informațiile!

Primăria Pașcani
Primăria Pașcani
Primăria Iași